Plantenpaspoort niet aanwezig of niet correct

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen rondom de nieuwe EU-Plantgezondheidsverordening kan er iets niet in orde zijn met het plantenpaspoort. Op deze pagina leest u wat de mogelijkheden zijn en kunt u een melding maken.

(12 december 2019) Deze pagina wordt regelmatig aangevuld.

Direct een melding doen.

Doorloop onderstaande vragen om te bepalen wat u kunt doen.

1. Het plantenpaspoort ontbreekt

Is de zending voor 14 december 2019 in het verkeer gebracht en was deze al plantenpaspoortplichtig?

  • Ja: U weigert de zending of stuurt deze terug en maakt een melding 

  • Nee: Ga verder met de volgende vraag

Is de zending voor 14 december 2019 in het verkeer gebracht en was deze nog niet plantenpaspoortplichtig?

De leverancier heeft het materiaal volgens de toen geldende regels in het verkeer gebracht. Hierdoor voldeed het materiaal op dat moment.

Als u dit materiaal wilt verhandelen dan moet u zelf een plantenpaspoort aan de kleinste handelseenheid bevestigen. U hoeft geen melding te doen.

Is de zending na 14 december 2019 in het verkeer gebracht en was deze al plantenpaspoortplichtig?

  • Ja: U weigert de zending of stuurt deze terug en maakt een melding 

Is de zending na 14 december 2019 in het verkeer gebracht en was deze nog niet plantenpaspoortplichtig?

Het materiaal had aan u geleverd moeten worden met een plantenpaspoort. Maak hiervan een melding 

Vervolgens heeft u de volgende opties:

  1. U bent geregistreerd en beschikt over een plantenpaspoortautorisatie. U kunt zelf een plantenpaspoort aan het materiaal bevestigen.
  2. U bent geregistreerd en beschikt niet over een plantenpaspoortautorisatie. U neemt contact op met Naktuinbouw over de mogelijkheden.

2. Er is wel een plantenpaspoort maar deze is onjuist bevestigd

Er is wel plantenpaspoort, maar deze zit niet aan de juiste handelseenheid?

Zoals:

  • Het is onduidelijk wat de handelseenheid is
  • Het plantenpaspoort zit niet aan de handelseenheid vast

Maak hiervan een melding ​​​​​. Beschrijf de casus en stuur een foto mee.

Vervolgens heeft u de volgende opties:

  1. U bent geregistreerd en beschikt over een plantenpaspoortautorisatie. Dan kunt u zelf een plantenpaspoort aan het materiaal bevestigen.
  2. U bent geregistreerd en beschikt niet over een plantenpaspoortautorisatie. Dan neemt u contact op met Naktuinbouw over de mogelijkheden.

Er is wel een plantenpaspoort maar deze is niet zichtbaar?

Zoals:

  • Het plantenpaspoort is niet leesbaar
  • Het plantenpaspoort zit op een plaats waar het niet zichtbaar is

Maak hiervan een melding ​​​​​​​. Beschrijf de casus en stuur een foto mee.

Vervolgens heeft u de volgende opties;

  1. U bent geregistreerd en beschikt over een plantenpaspoortautorisatie. U kunt zelf een plantenpaspoort aan het materiaal bevestigen.
  2. U bent geregistreerd en beschikt niet over een plantenpaspoortautorisatie. U neemt contact op met Naktuinbouw over de mogelijkheden.

3. Er is wel een plantenpaspoort, maar deze is niet correct

Redenen waarom een plantenpaspoort niet correct is kan zijn:

  • De vlag
  • De term 'Plant Passport'
  • Item A
  • Item B
  • Item C
  • Item D

Maak een melding als één of meerdere zaken niet correct zijn.

Het format van het plantenpaspoort is voorgeschreven. Meer informatie is te lezen op de pagina Vraag en antwoord nieuwe plantenpaspoort en plantgezondheidsverordening. Hieronder een voorbeeld met de verplichte items.

​​​​​​​