Vraag en antwoord over werkwijze en invulling e-CertNL

De helpdesk krijgt regelmatig vragen over de werkwijze en invulling van e-CertNL. Hieronder zijn de meest gestelde vragen met antwoorden geplaatst. Staat uw vraag er niet bij? E-mail uw vraag dan naar de helpdesk. Zij zullen deze vraag zo snel mogelijk beantwoorden. Komt de vraag vaker voor, dan nemen we de vraag op in onderstaande ‘vraag en antwoord’.

laatste update: 10-8-2021

Linken

Vragen en antwoorden

1. Hoe kan ik een aanvraag kopiëren?

Vanuit het overzicht met aanvragen kunt u een gekozen aanvraag direct kopiëren via de taakbalk. U krijgt dan een dialoogscherm waarin u stap voor stap aangeeft wat u van de bestaande aanvraagt wilt meenemen in de kopie.

E-CertNL aanvraag kopieren

In de linkerkolom van het dialoogscherm kunt u aangeven wat de gewenste exportdatum van de nieuwe aanvraag is. Aan de rechterzijde kunt u aangeven welke gegevens precies moeten worden overgenomen uit de bestaande aanvraag. Kies voor ‘maak aanvraag ‘en de nieuwe aanvraag wordt gemaakt.
E-CertNL aanvraag kopieren2

2. Mijn gewenste verklaring voor het pre-exportcertificaat staat niet in e-CertNL.

Stuur een e-mail naar de helpdesk. Geef daarbij aan welke verklaring gewenst is en om welk(e) organisme(n) het gaat. De helpdesk geeft dit door aan de NVWA. Zij beoordelen of de gewenste verklaringen afgegeven kunnen worden. Als dat het geval is verwerken ze het in e-CertNL en geven een terugkoppeling aan de helpdesk. De helpdesk informeert de exporteur.

3. Ik wil na de inspectie aanvraag nog gewassen toevoegen. Kan dat?

Ja, dat kan. Daarvoor maakt u een nieuwe orderregel aan. Controleer zekerheden en klik op het tabblad ‘inspectie’. U krijgt dan de keus ‘nieuwe aanvraag’ of ‘toevoegen’. Kies dan voor toevoegen en aan welke inspectie deze moet worden toegevoegd. Klik op inspectie aanvragen en de nieuwe orderregel wordt toegevoegd aan de eerder aangevraagde inspectie.

E-CertNL Nieuwe inspectieLet op: het certificaat moet nu wel opnieuw geactiveerd worden.

4. Mijn inspectielocatie staat niet in e-CertNL

Dit kunt u melden bij de planning via het digitale formulier. Zij voegen deze dan toe. Hier gaat echter wel een nachtrun overheen. U kunt de nieuwe locatie de volgende dag gebruiken.

5. De botanische naam staat er niet tussen

Dit kunt u melden bij de helpdesk. Geef de volledige naam door. De helpdesk vraagt de NVWA deze botanische naam toe te voegen. De NVWA checkt vervolgens of de gewenste naam wel de juiste botanische naam is. Zo ja, dan voegen ze hem toe. Zo nee, dan koppelen ze terug welke naam de juiste naam is.

6. Als ik het certificaat print komen de gegevens niet netjes in de daarvoor bestemde vakken.
Zorg dat de pdf geopend wordt in Acrobat reader en niet in uw browser.

  • Edge: 1. Rechtsklik op een pdf bestand 2 openen met 3. Kies “met een andere app” 4. Kies hier voor acrobat reader (evt eerst downloaden) 5. Klik op het vierkantje “altijd deze app gebruiken voor het openen van pdf bestanden”
  • Chrome: Klik onder privacy en beveiliging op instellingen voor content. Ga naar pdf-documenten. Zet de schakelaar op Aan bij download pdf-bestanden in plaats van automatisch openen in Chrome
  • Firefox: druk in Firefox op de drie streepjes rechtsboven in > settings > scroll naar beneden naar “applications” . zoek in rechterkolom pdf op en selecteer in rechterkolom acrobat reader.

Als de pdf opent in acrobat en wilt printen zorg er dan voor dat het vinkje staat bij “ware grootte”. Als het goed is wordt het document dan juist afgedrukt

7. In het systeem moet ik op verschillende plaatsen een datum invullen. Wat is het verschil?
•          De exportdatum is de systeemdatum, de datum waarmee het systeem de eisen gaat ophalen en welke van belang is voor het verlopen van de aanvraag. Deze datum komt NIET op het fytosanitair certificaat (FC). •          De verschepingsdatum (zending- transport) is de datum welke onderop het FC komt te staan. Dit moet gelijk zijn aan de datum van waarmerking van het FC.
•          Inspectie datum (inspecties) > inspectie aanvragen wordt ook om een datum gevraagd. Dit is de datum waarop u de inspectie wilt laten uitvoeren

8. Hoe kan ik de exportinspectie wijzigen of annuleren?
Via het digitale formulier op onze site kunt u de exportinspectie wijzigen van datum/tijd of inspectielocatie.  Ook het annuleren van een inspectie kan via dit formulier.